dissabte, 4 de juliol del 2009

El cognom Masip

Aprofitant que al facebook s'ha creat una pàgina que es diu "Trobada dels Masip" faig una entrada que te a veure amb algunes de les meues aficions, la genealogia i la toponímia amb el complements de la onomàstica, la antroponímia, etc.
És un text, part d'una història familiar, començat fa molt temps i de moment en "stand-by":
"Actualment, i més des de que es va construir la carretera de Maials, pobles com La Granadella, Bovera o La Palma d’Ebre han quedat més aïllats, si és que ja no ho estaven prou encara. La meva família, però, concretament la part de mun pare, sempre ha tingut tendència a mirar cap al nord de La Ribera o el sud de Les Garrigues, segons com es miri. Potser hi té alguna cosa a veure que en aquella direcció des de temps antics hi han treballat trossos de terra, als Masos de Flix, al Comellà (sempre li hem dit així però en realitat la partida és la dels Milars) i La Vall de Bovera, al menys des de finals del sXVIII.
L’avantpassat més antic del que tinc noticies, que portava ja el mateix primer cognom que jo, era de Bovera, Jaume Macip, conegut com Boverol i documentat amés al dietari del cirurgià de Flix Josep Arnavat (Arxiu Municipal de Flix), va néixer en aquell poble pels vols de 1775 i es va casar a Flix amb Teresa Cervelló Sabaté, amb d'altres cognoms he arribat més lluny però avui parlarem d'aquest.
Macip, amb “c” és tal com abans s’escrivia aquest cognom i així es veu en els documents antics, després al castellanitzar-se canviaren la “c” per la “s” i actualment, per a mantenir-lo tal com es pronunciaria amb “c”, s’escriu amb “ss”, quan el lògic hagués estat tornar a la grafia original. L’origen del cognom Macip està ben estudiat, prové de l’ofici de macip de ribera o bastaix, des carregadors de moll, de ribera de mar o de riu, i darrerament més coneguts per la novel·la La catedral del mar, antigament aquesta feina la feien esclaus però quan es van començar a constituir els gremis, els macips foren uns dels primers, s’anomenaren mancips (alliberats), de mancipia (emancipar, alliberar), el cognom està molt concentrat sobre tot a l’àrea de Barcelona i a la zona als voltants del pobles de Margalef i La Bisbal de Falset, des d’on s’ha escampat cap a Les Garrigues, El Priorat i La Ribera d’Ebre. Un altre significat de macip més tardà, és jove, mosso o servent, es dona el cas que els Ducs de Medinaceli, que senyorejaven el castell de Falset, quan se’n van anar cap a Andalusia, van “alliberar” els servents donant-los terres en els pobles abans esmentats, on, encara avui, hi ha gent que es diu Masip de part de pare i de mare."
L'origen dels Masip de Flix és divers, però molt provablemet el focus és a aquests pobles del Priorat.

5 comentaris:

Unknown ha dit...

Bé, he vist per casualitat el teu blog. Jo vaig cercar els meus avantpassats i vaig arribar fins al 1603 (Masip amb una s) arxiu eclesiàstic. De fet tinc totes les partides de naixement. El meu cognom: MASIP, és de Llardecans i segons em va fer saber "Armand de Fluvia", expert en genealogia, poc abans ja no hi havien cognoms sinó només noms.

Anònim ha dit...

Hola, la meva besàvia es deia Francisca Masip Vilalta i m'agradaria trobar-ne alguna connexió amb la resta de Masip i de Vilalta per seguir l'arbre genealògic. Que em podrieu ajudar? Gràcies.

Jaume Masip Llop ha dit...

Hola anònim! doncs amb aqauestes dades ho veig difícil, no saps res més?

Enric ha dit...

Bones! Estic fent un treball escolar i em resultaria interessant la informació que podríeu tenir sobre la branca dels Masip de Lleida, de la qual formo part. La meva intenció és buscar un ancestre comú entre algunes branques de Masips, Macips I Massips. Moltes gràcies.
Enric Masip Font

Anònim ha dit...

Hola novament, he vist els vostres comentaris, els meus Masip tenen relació amb altres cognoms com Filella, Oró, Prats, Cornador, Doladeix, Iglesias

Per exemple Josep Masip, nascut al 1603 es va emparellar amb Anna Masip Doladeix, el seu fill es va dir Miquel Josep Antoni Masip Masip