dilluns, 14 de maig del 2012

Jo estic a favor de la Barca!


Començaré pel final, la proposta de construir un pont per substituir la barca de Flix no em sembla, ni la solució als problemes que té, ni la solució a una pretesa necessitat de passar urgentment i les 24 h pel riu de baix. També em sembla absurda la proposta de fer una barca amb llaguts de ferro i deixar la que tenim al terra i “fer-la visitable”.
Bé, si la proposta fos crear un centre d’interpretació de la barca (hi ha material més que suficient per a bastir-lo) i que, com a complement de la visita, es pogués passar el riu amb ella, o sigui amb l'actual, la cosa ja em semblaria molt millor.
M’explicaré, he llegit al “Parlem-ne”, el full informatiu de CiU de Flix, un article en el que es proposa la desaparició de la barca amb l’excusa del progrés i de les despeses de manteniment.
Primer fa un repàs a les despeses de manteniment que ha tingut la barca des de l’any 1991 fins l’actualitat, les he comptat tenint present la reparació que s’està fent i no la proposta de construir un mena de “flotador” (amb el que tampoc hi estic d’acord) i el total en 21 anys (ells diuen que són 11 però a mi me’n surten: 2012-1991= 21) són 202.000 € que podem semblar una bestiesa, però que en realitat serien 10.000 € a l’any, cosa que no és gens exagerada per a mantenir en funcionament un element tant important per a la gent de Flix, però que es podria millorar molt amb la solució que proposaré al final. També s'ha de tenir en compte que una de les reparacions més cares va ser a causa d'haver poliestat els llaguts, s'ha de dir que amb tota la bona intenció, però amb conseqüències nefastes per a la fusta (només es va salvar el costellam). També es deixen de dir que d'aquest 21 anys, 8 han estat al govern municipal amb responsabilitats que ara s'obliden.
Després intenten jugar la carta de que hagués pogut passar un accident, no entraré a analitzar això, només dir que la barca ha tingut, al llarg de la seva història recent, només un accident greu, que molts encara recorden i que si no em falla la memòria, diria que llavors funcionava amb llaguts de ferro.
A continuació descriuen unes premisses que hauria de complir la barca, que segons ells ara no es compleixen i la seva proposta de llaguts de ferro sí que ho faria: la seguretat de les persones, que argumenten amb els suposats enfonsaments, cosa que no és veritat; que la actuació sigui econòmicament viable, no entenc què volen dir, potser que pensen que s’hi gasten massa diners?; que tingui un cost pràcticament nul en el futur, això és impossible ni amb ells llaguts de ferro que potser s’han de pintar cada any entre d’altres actuacions: i finalment que es garanteixi a llarg termini el funcionament continuat quan, en 21 anys, s’hi ha intervingut quatre vegades, segons ells mateixos. Per tant, no sé perquè volen llaguts de ferro!.
Com podent dir que la barca en sec seria un atractiu turístic? El que seria és el pitjor exemple d’un poble que no ha sabut conservar una cosa que molta gent s’estimava i els que ens visiten admiren!



I finalment, com aquell que no vol la cosa, s’obliden de la proposta anterior, que ni ells mateixos es creuen i proposen, per enèsima vegada, un pont, amés ho donen per fet ja que diuen que en un futur no molt llunya estarà fet (disposen d’informació privilegiada?) i els arguments són:
No tenir esperes innecessàries, sense valorar que la barca és una font de relacions humanes, un punt de trobada, un testimoni d’un món que malauradament desapareix i que  valorem quan ho veiem fora i no quan el tenim a casa. Ràpid! ràpid! s’ha de creuar ràpid el riu!, no fos cas que disfrutessim de la travessia i de la contemplació d’un paisatge únic.
No tenir despeses de manteniment (?), no tenir perill per les persones(?) i una via d’evacuació en cas d’accident químic o nuclear. Això últim no és més que més demagògia, és que no escolten els consells en cas d’emergència? El primer que s’ha de fer és quedar-se a casa! En cas d’accident químic (bàsicament fuita de clor) fins que es dispersi el núvol i en cas d’accident nuclear evacuarem en direcció a Ascó pel pont del riu de baix?.
I en tot cas, si s’acabés fent el pont, s’ha de fer uns metres més amunt i carregar-se també la zona dels xops? No seria millor fer-lo més avall i conservar una de les millors i més boniques zones que tenim al poble?
És que no hi ha manera de que entenguin que apostar pel progrés no te perquè voler dir destruir?, si algú té diners per a gastar-se en un pont al riu de baix, crec que hi hauria coses molt més urgents i importants que fer al poble. Què serà el proper que demanaran? tallar la freixa, que també costa diners de mantenir?. 
I diré per acabar que hi ha molta gent que s’estima el pas de barca, que l’identifiquen com un dels símbols del nostre poble i els símbols són molt importants perquè consoliden els sentiments de pertànyer a una comunitat i ajuden a augmentar la autoestima de la gent i això és un element molt necessari per a progressar adequadament. La gent de fora que ens visita al·lucina amb la barca! I quan els expliques la història dels dos rius, de les dos barques, documentades des del segle XIV encara al·lucinen més.


Al l’Ebre català només queden quatre llaguts navegant, d’un temps en que la navegació fluvial era espectacular, els de Flix i els de Miravet. N’hi ha un altre a Riba-roja que s’està podrint a la vora del riu i dos més, els de la barca d’Ascó enfonsats aigües avall del poble. Això és el que queda, per tant és un “espècie” en perill d’extinció que necessita ser protegida!
Si tenen línia directa amb el govern, el que haurien de fer és fer-los veure la importància de ser els darrers testimonis de la navegació per l’Ebre amb aquells majestuosos vaixells i aconseguir que es fessin càrrec del manteniment i de la recuperació dels altres llaguts de Riba-roja i Ascó i de construir a Flix un centre d’interpretació (ara que estan tant de moda) dels passos del riu.
La comunitat d’Aragó va rescatar el llagut dit Cardenal de la destrucció i navega pel embassament de Mequinensa, aquí valorarem el que tenim quan ja no hi hagi remei.
Els problemes de la barca de Flix van començar quan va desaparèixer el tercer llagut, el de recanvi, que sempre estava preparat a l’altra banda del riu, cada dos anys (crec recordar) es treia un llagut del riu i es posava el de recanvi, les reparacions eren mínimes i sempre estava en les millors condicions de servei. Aquesta és, crec jo, la millor solució, un tercer llagut i un manteniment regular, que si no es fa , al final l’has de pagar tot alhora i no  els llaguts de ferro, ni el pont, ni la construcció d’un flotador de recanvi que apart de ser antiestètic i car, no sabem el resultat que pot donar.
Jo estic a favor del progrés, només faltaria, però crec que en aquest cas el progrés no està en destruir el que tenim, està en potenciar-ho, avui un company m’ha dit que si això passés a Girona ningú es plantejaria una cosa així, la barca seria tractada com una cosa excepcional, la Generalitat faria molts anys que s'encarregaria del manteniment i nantres, quan anéssim a veure-ho, ens quedaríem admirats i aquí fins hi tot  hi ha qui planteja eliminar-la, crec que tenia molta raó.
Jo vull que la barca del riu de baix continuï funcionant molt anys.
Jo estic a favor de la barca! i vosaltres?

11 comentaris:

Anònim ha dit...

m'encantat jaume i estic completament d'acord!!!! no soporto quan diuen que cal anviar la barca per un pont!!!!!La Barca es FLIX!!!! Dolors Abenza!!!

enric ha dit...

Jaume, enhorabona per l'escrit i m'afegeixo totalment a la teva opinió. Crec que hem de mantenir la barca al seu lloc, en servei i gaudint d'ella. No podem admetre lo riu sense la barca!!!

Jaume Masip Llop ha dit...

Alguns comentaris del facebook:

Totalment d´acord amb les teves explicacions. Es un lloc de trobada i de pau. SI A LA PROTECCIO DELS PASOS DE BARCA!!!!!

D'acord Jaume amb los teus plantejaments.

Tal com he pogut llegir al http://gentderiu.blogspot.com.es/2011/12/la-rehabilitacio-la-restauracio-dels. "Caldria tractar aquestes embarcacions com el que són, béns patrimonials d'interés cultural. Béns que cal protegir i preservar"

jo tambe estic a favor de la barca!!!! no m'imagino el riu sense la Barca per sempre!!!! cada mati quan passetjo el meu gos.... els meus ulls la busquen i no vec el dia que la torna a veure al seu lloc !!!AL RIU!!!!!

Estic amb tu Jaume. De totes totes, Un escrit genial!

LA BARQUE AL MIG DEL RIU,NO MAGRADARIE PAS BEURE MAI CAP PONT ,AL PUESTO DE LA BARQUE,YAN TINC MOLTES GANES DE TORNA A CONTEMPLA Y GAUDIR L'AIMATGE AL MIG DEL RIU DE LA NOSTRE BARQUE

No vull andròmines...la Barca al riu, que es on li toca...
http://gentderiu.blogspot.com.es/2011/12/la-rehabilitacio-la-restauracio-dels.html

Per cert...el llaüt Cardenal, era de Benifallet. Formava parella amb el St. Joan a la Barca de pas d’aquest poble...abans de construir el pont.

Efectivament Jaume, ara que de tot el que li va passar després se'n podria escriure un llibre! però amb final feliç...

Jo estic, també, a favor de la Barca! Tens raó amb això de Girona. Sembla que allí hi tenen posats els ulls i també tots els diners que calguin per a què tot estigui ben cuidat.

Jo sóc partidària de la barca!! Ens putegen en tots els idiomes, pretenen dur-nos tot allò que no es vol enlloc i fer malbé tot allò més nostre, més bonic i més simbòlic. I ara surten amb el pont! potser el volen fer de peatge!!???

Per descomptat, jo estic a favor de la barca!

i jo!!!...comparteixo!

En referencia al blog que nomena Jaume Blanch, he agafat dues frases que ho diuen tot: "Caldria tractar aquestes embarcacions com el que són, béns patrimonials d'interés cultural. Béns que cal protegir i preservar"

wapi.. perque t'amoïnes si tu mateixa ho dius... son pamfletos!!.. la sol.lucio esta en no llegir-los.. per llegir barbaritats ja tenim la premsa, pont, pont.... si en quatre dies ho podrem fer amb passera

Ooole tú isa!!...tens rao, pero m´emprenye tan poc sensivilitat noia......sitoss!!!

la barca es una cosa molt nostra, no pot desapareixe

Flix no es Flix sense barca i sense sinofos

Anònim ha dit...

totalment d'acord en tu jaume!,que sirie el riu sense la nostra barca?tota la vida que la conec i vull que ma filla i els seus la pugon disfruta,no acabem en los racons mes bonics del nostre poble....soc la siso :),molt ben dit tot jaume

Marià Hierro ha dit...

Si senyor! Ben dit

Anònim ha dit...

Com en altres aspectes, s'hauria de preguntar als que no la volen el per què?
Però venint de la gent de les retallades què se'n pot esperar?
Aquesta gent ho té tot ben clar: retallar o eliminar, no hi ha terceres opcions.
Jo estic a favor de la barca.
Forma part de la nostra història passada i vull que en formi de la nostra història futura.

Conxita Domènech

Anònim ha dit...

La barca hi ha de ser mentre hi pugui ser, els referents històrics per més majúsculs que siguin també cauen víctimes de la petjada geganta de la història, i ara mateix em sembla que aquesta mena de dissertació que fas, és un cant romàntic en prosa polititzada utilitzant una peça clau del nostre paisatge i de la nostra història, com la Fàbrica o tria el que vulguis... la cura cultural d'un poble no és sols la cura de tot allò que abraona el seu paisatge, hi ha molt més brou de cultiu que el castell o el refugi o altra vegada posa el que vulguis.

La situació actual, econòmica, demogràfica, social (aturats en redundància de temps a qui ningú fot cas, em deixo el puto, per correcció lingüística), l'endogàmia crua i endolladora, política i paisatge actual, caos esportiu tot i els herois que mantenen certes formes, un poble menut apartant un partit per discrepàncies de què sé jo, alta política guarnint la menuda política, sí, ja sé el joc democràtic i tots aquests orgues...

Tot això deia fa que tal vegada la problemàtica de la barca no sigui la més urgent de comentar des d'aquesta dissertació que fas partint d'una revista, PArlem-ne em sembla que es diu, contraargumentant des de la refutació radical i obviant la negociació argumentativa, escriure un enaltiment de quelcom estimat, és més aviat senzill, mantindre un poble que viu de la indústria a boca oberta i amb contundents ressons de les ombres del final, des d'una baula de dites en favor del turisme, els monuments i llocs emblemàtics que estimo tant com tu, em sembla a hores d'ara demagògic i un joc de paradoxes que no tenen sentit, almenys no des del cant polític maridat amb una certa essència de fervor localista.

La barca es pot salvar o no, però hi ha temes molt més urgents, per a llençar a la "Vox Populi" perquè fer política no és dir que bo que sóc, com m'estimo el poble, perquè no vull fums, però senyor si vivim dels fums fa més de cent anys, al que anava: és cavil.lar en el bé comú tenint en compte allò que Ortega i Gasset va dir de les circumstàncies, i ara aquestes beneïdes o maleïdes deesses que ens controlen, no estan per a barques, i sí per a transparències de com es donen feines, com es tracta a la gent, com organitzar possibilitats de remuneració mínimament dignes.


Al poble no el defineix la barca l'enriqueix sí, i tant que sí, moltíssim, però moltes de les coses entre elles tresors que ens han definit des de temps immemorials no hi són, UBI SUNT (on són), perquè PANTA REI (tot canvia) i els canvis que han d'importar de veres des de la política són els que han dut a moltes persones a l'atur crònica, entre etcéteres que em deixo, i no la barca que està sotmesa com tot allò material als dos tòpics universals que he citat més amunt i també al TEMPUS FUGIT, la defenso com tu, però la barca no necessita ser la peça de toc de l'espasa de Damocles, la barca és i serà un símbol però a dia d'avui no sé si suficientment pràctic a nivell econòmic, social i d'utilitat, deixo la qüestió a l'aire tot i que penso que és una qüestió que ha de salpar del context actual, aleshores em de lluitar per la seva vigència i tornada a les armes de l'anar i venir, però tenint en compte que els que diuen que no és útil o pràctica la volen tant com tu.

Flix està "fotudet" i no és la barca ni de bon tros el primer lloc a embenar, h'hauríem de gastar molts de rotllos de benes (aquests són els rotllos que fan falta) abans d'arribar a ella.


Albert Guiu.

Jaume Masip Llop ha dit...

Ai! Albert, em sembla que t’has fet el que, la gent del carrer com jo, en diu “una empanada mental”, la veritat és que en certs aspectes del teu escrit et donaria la raó, però no ho faré perquè el meu escrit és un escrit personal, a un bloc personal i expressa la meva opinió personal i tu ho situes tot en un paisatge del teu món per a portar la teva dissertació per camins del teu propi mapa.
Tempus fugit... tens tota la raó, hi ha coses que ja hi eren molt abans que tu i que jo i que hi seran per molt temps quan haguem marxat, com l’olivera del jardí de casa, per posar un exemple, però el “barca fugit” l’han entonat aquells que dius que se l’estimen tant com jo i no és veritat.
Si haguessis llegit detingudament l’escrit o si em coneguessis millor, no diries coses com les que dius de la indústria o dels elements històrics del poble que portes al teu terreny per a dir, al final, coses a mitges que acaben semblant veritats, vistes des del torrent de paraules amb que ens has obsequiat. Jo no sóc només castell i refugi, ni he estat mai en contra de la fàbrica i n’estic fins els nassos de tòpics que mai hagués pensat llegir en una persona intel•ligent com tu.
Bé, rectifico, et donaré la raó en un aspecte, ha estat molt fàcil escriure el que he escrit, m’ha sortit del cor i d’una tirada. Però no et puc dir que m’agradi que ho barregis tot, com si jo encara fos un membre actiu de la política municipal (ja farà un any que no sóc regidor) quan també critico l’actuació prevista per l’actual ajuntament i tampoc que facis un poti-poti amb l’atur, la situació econòmica, el caos esportiu, Ortega i Gasset, l’espassa de Damocles i no sé quantes coses més per, al final, dir una cosa tan senzilla com que no estàs d’acord amb mi, per moltes floretes que intentis tirar en el sentit del teu (i seu) suposat amor pels nostres símbols i per les coses nostres.
No m’allargaré més, aquí els que han fet portada i bandera en el seu pamflet del tema de la barca i el pont són qui són, potser t’hauries de dirigir a ells quan dius que hi ha coses més importants al poble, per la meua part jo ja ho he fet i els hi dit això mateix en l’article que no t’has llegit amb la deguda atenció, o potser amb la atenció que es mereix un “mindundi” com jo, que simplement ha posat en lletra allò que pensa molta gent.
Salut i fàbrica (o fàbriques) o posa el que vulguis.

eva_yam ha dit...

molt bon article jaume!! sobre la pregunta que fas, SIIIIIIIIIII vull la nostra barca al riu!!!!!!

deixant de banda temes polítics que no m'agrada opinar, solament puc opinar com a flixanca!!!!

Per mi el riu sense la barca està trist, és una de les coses més boniques que tenim a Flix i deixar-la perdre per mi és un pecat!!

No sé quina és la solució més encertada però això ho deixo als experts !! però el que no posaria mai és un pont!!!!

A Riba-roja ho van fer i ja veieu com ha anat!! ara de la barca que tenien ja no en queda res!!

No m'agradaria perdre una de les coses més boniques que tenim a Flix!!

Raül Sabaté ha dit...

Només afegeixo que barca de ferro ja n'hi ha una: la que es va restaurar a Garcia. El cas de Garcia fa una mica de llàstima veure com han descobert tard que pesa tant, que no la poden moure d'allà. El corrent del riu no pot moure tant pes. Cada cop que CiU (a Flix) parla de la barca de Garcia com a exemple, em pessigo dissimuladament per assegurar-me que he escoltat bé.

Jaume Masip Llop ha dit...

Tens raó, Raül, lo de Garcia fa molta pena, per això tampoc n'he volgut dir res, però als d'aquí, com sempre,els pot més l'afany de crítica i per això moltes vegades "fiquen la pota" .